Hostinar

IMG_5350
Picture of Hostinar

Hostinar

Fotograf tanar, entuziast, creativ si in plina ascensiune, care incearca sa surprinda emotiile tale in fotografii de neuitat.

Când hashtag-urile au înlocuit obturatorul: Confesiunile unui fotograf în era like-urilor

Aseară am avut o revelație. Stăteam în fața calculatorului la ora 1 noaptea, nu pentru a edita fotografiile extraordinare pe care le făcusem în weekend, ci pentru a găsi cele mai bune hashtag-uri pentru Instagram. #WeddingPhotography #BrailaWedding #RomanianWeddingPhotographer… și lista continua, pixelii albaștri reflectându-se în ochii mei obosiți.

Mi-am dat seama că mâinile mele, care ar trebui să fie experte în ajustarea setărilor unui aparat foto în fracțiuni de secundă, petreceau acum mai mult timp tastând cuvinte cheie și editând texte pentru social media decât apăsând butonul de declanșare. Degetele care cândva dansau pe rotiță de expunere acum alunecau pe trackpad, căutând perfecțiunea nu a imaginii, ci a prezenței digitale.

Cum am ajuns aici?

Îmi amintesc primii mei ani ca fotograf. Aveam un Nikon D3000 cu urme de uzură care-i dădeau caracter, două obiective de bază și o poftă insațiabilă de a explora. Petreceam weekenduri întregi colindând străzile Brăilei, cu aparatul atârnat de gât ca un amulet care îmi deschidea ochii spre lumi altfel invizibile. Căutam cadre interesante, experimentam cu lumina ce se strecoară printre clădirile vechi, învățam cum să surprind esența unui moment înainte ca acesta să dispară în țesătura timpului.

Atunci, succesul însemna să prind acea expresie perfectă, acea lumină magică de apus când întreaga lume pare scăldată în aur lichid, acel cadru care spunea o poveste complexă într-o singură imagine. Iar satisfacția venea din fotografie însăși, din procesul creativ, din evoluția vizibilă a tehnicii mele. Simțeam cum, fotografie cu fotografie, ochiul meu devine mai ascuțit, mai sensibil la nuanțe și momente.

Apoi au apărut rețelele sociale – aceste sirene digitale cu cântecul lor irezistibil.

La început, erau doar o modalitate grozavă de a-mi împărtăși munca. Încărcam fotografiile cu mândrie, bucurându-mă că pot primi feedback și că pot inspira alți fotografi începători. Era ca un salon permanent de artă, deschis publicului din întreaga lume.

Treptat însă, ceva s-a schimbat. Algoritmii au devenit mai complicați decât setările manuale ale unui aparat profesionist. Vizibilitatea a început să depindă de cât de consecvent postezi, la ce oră exactă, cu ce hashtag-uri strategice, cât de captivantă e descrierea, cât de repede răspunzi la comentarii.

Și așa, fără să-mi dau seama, am trecut de la a fi un fotograf care ocazional folosea social media la a fi un „specialist în marketing” digital care ocazional mai făcea fotografii. Ca și cum instrumentul meu principal ar fi devenit tastatura, nu aparatul foto.

Cele două profesii ale fotografului modern:

Astăzi, un fotograf de succes nu mai exercită o singură profesie, ci două:

1. Fotograf – cel care stăpânește tehnica, compoziția, lumina, momentul decisiv Bressonian
2. Marketer digital – expertul în social media, SEO, copywriting, planificare strategică de conținut, analiză de date

Prima necesită sensibilitate artistică, cunoștințe tehnice, intuiție, răbdare, acea capacitate de a observa lumea diferit și de a comunica prin imagini.

A doua cere abilități complet diferite: înțelegerea algoritmilor care se schimbă mai des decât vremea la munte, consistență în postări, competențe de scriere care să capteze atenția în primele trei secunde, analiză statistică, familiaritate cu trendurile în schimbare constantă.

Când m-am apucat de fotografie, visând să captez sufletul Brăilei și momentele de neuitat din viața clienților mei, nu mi-a spus nimeni că va trebui să stăpânesc două domenii complet diferite pentru a supraviețui. Sau că al doilea va ajunge să consume mai mult timp decât primul, transformându-mă într-un hibrid ciudat de artist și comerciant digital.

Matematica nemiloasă a timpului

Permite-mi să fiu sincer despre cum arată acum viața unui fotograf de evenimente. Realitatea este că orele dedicate marketingului au crescut exponențial, în timp ce cele dedicate artei fotografice propriu-zise au rămas constante sau chiar s-au diminuat.

Înainte, ecuația era simplă: majoritatea timpului îl petreceam fotografiind, editând și livrând. Marketingul era un adaos ocazional, bazat pe recomandări și prezența la câteva târguri locale.

Acum, viața unui fotograf seamănă mai degrabă cu un jongleur care încearcă să țină în aer simultan atât mingile fotografiei propriu-zise, cât și un număr crescând de mingi ale prezenței digitale: Instagram cu postările sale regulate, Facebook cu conținutul său diferit, blogul care trebuie actualizat pentru SEO, emailurile de marketing care trebuie trimise, analizele de date care trebuie interpretate, comentariile la care trebuie răspuns, mesajele private care așteaptă reacție, hashtag-urile care trebuie cercetate, trend-urile care trebuie urmărite.

Și toate acestea pentru ce? Pentru a rămâne vizibil într-un ocean digital în care toată lumea strigă simultan pentru atenție.

Ce am pierdut pe drum

„Dar stai,” ar putea spune cineva, „toate aceste platforme îți oferă vizibilitate și clienți noi!” Adevărat. Dar la ce cost?

Am pierdut:

1. Timpul pentru experimentare și creștere artistică

Înainte obișnuiam să dedic timp sacru pentru a testa tehnici noi, pentru a explora locații interesante, pentru a-mi perfecționa măiestria. Acum, orele respective sunt dedicate programării postărilor pentru săptămâna următoare și analizei statisticilor de engagement. E ca și cum un pictor ar petrece mai mult timp organizând galeria decât pictând.

2. Bucuria pură a fotografiei

Recunosc cu tristețe că uneori, când surprind un cadru deosebit, primul meu gând nu mai este „Ce imagine extraordinară!” ci „Asta o să arate grozav pe Instagram”. Privirea mea a început să fie modelată de ce „funcționează” online, nu de ce mă emoționează cu adevărat. Este ca și cum aș fotografia pentru algoritmi, nu pentru suflet.

3. Conectarea autentică cu subiectele

Când jumătate din creierul tău se gândește la cum vei prezenta momentul online, e mai greu să fii complet prezent în acel moment. Iar cea mai bună fotografie apare întotdeauna din prezența totală, din acea stare de flux în care tu și aparatul deveniți una, iar lumea din jur capătă o claritate surprinzătoare.

4. Diversitatea stilistică

Algoritmii recompensează consecvența ca un dresor care dă recompense pentru comportamente repetitive. Dacă un anumit stil de editare sau un anumit tip de cadru primește mai multe like-uri, vei fi tentat să reproduci acea formulă la infinit. Și așa, inovația artistică moare încet în favoarea succesului cuantificabil.

 

Ironia supremă a erei digitale

Cea mai mare ironie este că acum, când avem mai multe platforme ca niciodată pentru a împărtăși fotografia, avem mai puțin timp ca niciodată pentru a o practica cu adevărat.

Aparatele noastre foto devin tot mai performante, capabile să capteze detalii pe care ochiul uman nici nu le percepe, dar timpul nostru pentru a le folosi la potențialul maxim se diminuează cu fiecare notificare care ne distrage atenția. Avem acces la tutoriale infinite despre tehnici de iluminare sau compoziție, dar nu mai avem răgazul să le punem în practică.

E ca și cum ai avea cea mai sofisticată bucătărie din lume, dar petreci majoritatea timpului făcând poze la ea pentru Instagram, în loc să gătești cu pasiune și creativitate.

Cum am ajuns să fotografiem pentru algoritmi, nu pentru oameni

În urmă cu câțiva ani, am fotografiat nunta Ioanei și a lui Cristian – un cuplu minunat, cu o poveste de dragoste care m-a emoționat profund. Au avut o ceremonie intimă într-o locatie din apropierea Brăilei, cu doar 30 de invitați apropiați, adevărați martori ai dragostei lor.

Am surprins momente de o frumusețe răvășitoare – bunica miresei plângând în tăcere în timpul jurămintelor, lacrimile ei strălucind în lumina filtrată prin frunze; cei doi miri șoptindu-și secrete în timp ce dansau, corpurile lor mișcându-se în ritmul unei melodii care părea scrisă doar pentru ei; luminile delicate atârnate în copaci creând o atmosferă magică, ca într-un tărâm al zânelor.

Când am postat câteva dintre aceste imagini pe Instagram, engagement-ul a fost… dezamăgitor. În aceeași săptămână, un selfie simplu cu aparatul meu nou, însoțit de un text despre specificațiile tehnice, a primit de cinci ori mai multe like-uri. Algoritmul a decis că aparatul de fotografiat era mai interesant decât fotografiile făcute cu el.

Și aici apare dilema fotografului modern: să continui să fotografiez momente autentice, emoționante, care poate nu „performează” online, sau să mă orientez spre ceea ce algoritmii răsplătesc?

Trist este că mulți fotografi tineri nu mai pornesc de la pasiunea pentru fotografie și apoi descoperă marketingul, ci exact invers. Învață mai întâi cum să aibă succes pe social media și abia apoi cum să facă fotografii care să susțină acel succes. Aparatul devine un instrument pentru feed, nu feed-ul un showroom pentru artă.

Ce am câștigat (ca să fim corecți)

Nu totul e sumbru. Era digitală a adus și beneficii uriașe:

1. Accesibilitate – Niciodată în istorie nu a fost mai ușor pentru fotografi să își găsească public, chiar și pentru cei din orașe mici ca Brăila
2. Comunitate – Putem învăța unii de la alții, indiferent unde ne aflăm în lume
3. Democrație vizuală – Talente care altfel ar fi rămas neobservate pot străluci acum
4. Diversitate de perspective – Vedem lumea prin ochii fotografilor din toate colțurile planetei

Problema nu e tehnologia în sine, ci dezechilibrul pe care l-a creat în practica noastră. E ca o relație toxică din care nu putem ieși, pentru că are și momente bune.

Recalibrarea busolei

După revelația mea de la 1 noaptea, privind la ecranul care îmi arăta statistici în loc de fotografii, am luat o decizie: să recalibrez balanța. Nu pot ignora complet partea de marketing – ar fi profesional iresponsabil și, sincer, financiar dezastruos în lumea de azi. Dar pot restabili prioritățile.

Am început să-mi rezerv „zile fără ecrane” – zile în care singura tehnologie pe care o folosesc este aparatul foto. Explorez, experimentez, mă reconectez cu esența fotografiei care m-a atras inițial pe acest drum. Sunt zile în care nu contează dacă fotografiile „vor merge bine” pe social media, ci doar dacă ele rezonează cu sufletul meu.

Am încetat să mai verific statisticile zilnic, ca un dependent care își verifică doza, și am limitat timpul dedicat social media la intervale specifice, tratându-l ca pe un instrument, nu ca pe un stăpân.

Cel mai important, mi-am reamintit pentru cine fotografiez de fapt: pentru cuplurile care îmi încredințează cele mai prețioase momente ale vieții lor, nu pentru un algoritm insațiabil care cere tot mai mult conținut. Pentru familiile care vor privi peste decenii aceste imagini, nu pentru scroll-ul efemer al unui străin plictisit.

Un apel pentru fotografi și pentru cei care iubesc fotografia

Dacă ești fotograf, îți propun o provocare: măsoară timpul pe care îl petreci fotografiind versus timpul petrecut promovându-ți fotografiile. Dacă balanța e sever înclinată spre cea de-a doua activitate, poate e momentul unei recalibrări. Recunoaște că ai devenit prizonierul propriei tale prezențe online și fă pași mici spre eliberare.

Iar dacă ești cineva care admiră fotografia, ai putea ajuta enorm:

1. Privește dincolo de imaginile „perfecte” pentru Instagram – Apreciază fotografiile care spun povești autentice, chiar dacă nu respectă estetica dominantă a conturilor cu milioane de urmăritori
2. Oferă feedback real – Un comentariu gândit valorează mai mult decât 100 de like-uri date în timp ce degetul tău derulează automat ecranul
3. Înțelege munca din spatele imaginilor – Fotografia autentică necesită timp, dedicare și curaj de a merge dincolo de formule sigure

O notă personală

Acum câteva luni, am primit un mesaj de la Andrei și Mara, un cuplu a cărui nuntă am fotografiat-o în urmă cu cativa ani. Mi-au trimis fotografii în care fiica lor de 4 ani, o fetiță cu ochi curioși și zâmbet ștrengăresc, privea albumul lor de nuntă, arătând cu degetul spre diferite momente și cerând să audă povestea din spatele fiecărei imagini.

„Astăzi,” mi-au scris ei, „am înțeles cu adevărat valoarea fotografiilor tale. Nu sunt doar amintiri pentru noi, ci povești pentru generații.”

Acel mesaj m-a emoționat profund și mi-a reamintit de ce am devenit fotograf. Nu pentru like-uri, nu pentru algoritmi, nu pentru statistici de engagement care se evaporă în neant. Ci pentru a crea amintiri care vor fi prețuite când toate platformele sociale de astăzi vor fi uitate.

În acea seară, am închis laptopul, am lăsat deoparte analizele SEO și strategiile de marketing, și am ieșit să fotografiez apusul pe malul Dunării. Doar eu, aparatul meu și lumina magnifică care transforma totul în aur. Fără gândul la ce voi posta sau cum voi descrie imaginea.

A fost cel mai bun apus pe care l-am fotografiat în ultimii ani. Și ghici ce? Nu l-am postat niciodată online. Pentru că unele fotografii merită făcute doar pentru bucuria de a le face, pentru acea conexiune intimă între fotograf, lumină și moment. O triadă sacră pe care niciun algoritm nu o poate cuantifica.

George Hostinar este fotograf de nuntă și evenimente din Brăila, specializat în fotografie documentară și fotojurnalism de eveniment. Când nu luptă cu algoritmii, îi place să surprindă povești autentice și emoții neregizate. Află mai multe despre abordarea lui pe hostinar.ro sau contactează-l direct pentru o discuție sinceră despre fotografia ta de nuntă.